Newsletter dla członków ZPAV Dla mediów Kontakt Aktualności Znajdź nas: Znajdź nas www.facebook.com Twitter
Aktualności

Maciej Kutak z nowym stanowiskiem w Universal Music Group Zmiany w Zarządzie ZPAV Zmiany w Zarządzie ZPAV Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków ZPAV Warner Music Group bliski osiągnięcia porozumienia z Vevo Paryż Zaproszenie do rozmów w sprawie opłat od czystych nośników i reprografii Creative Content UK – program edukujący internautów w zakresie praw autorskich Hiszpański przemysł nagraniowy po raz pierwszy od 13 lat przynosi zyski Nowy serwis streamingowy YouTube Music Pass wywołuje kontrowersje Gratulujemy nowym Europarlamentarzystom OŚWIADCZENIE IFPI W ZWIĄZKU Z ORZECZENIEM EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI W SPRAWIE BLOKOWANIA STRON INTERNETOWYCH Muzyczne serwisy abonamentowe motorem wzrostu sprzedaży nagrań na większości rynków – RAPORT IFPI DIGITAL MUSIC REPORT Must be the music. Tylko muzyka najpopularniejszym muzycznym talent-show w Polsce Radosnych Świąt Bożego Narodzenia! Zmarł Jan Bałdyga Spotify z narzędziami analitycznymi dla artystów Związek Producentów Audio Video na Europejskich Targach Muzycznych „Co jest Grane” Konferencja z udziałem przedstawicieli ZPAV – Europejskie Targi Muzyczne Co jest Grane V edycja Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit Muzyka klasyczna w serwisie streamingowym Deezer 5 urodziny Spotify 22,4 mln Polaków słucha radia. Szczyt przypada na godziny poranne Wraca cykl Made in Polska BMAT - nowa firma monitorująca stacje radiowe Hip-hopowa walka z otyłością Sprzedaż muzyki w Szwecji w pierwszej połowie 2013 roku wzrosła o 12% Rusza Festiwal Audioriver 2013 Koncerty „Made in Polska” w całości - już na You Tube Rośnie liczba użytkowników serwisów streamingowych Już 21 czerwca upływa termin zgłoszeń udziału w targach MUSIC LAB 2013 Powstaje iRadio. Apple porozumiało się z „Wielką Trójką” wytwórni fonograficznych Koniec z darmowym dostępem do YouTube? Twitter #music – nowy sposób na odkrywanie muzyki w internecie Przemysł Fonograficzny w Liczbach 2013 - Raport IFPI Życzenia Wielkanocne Muzyka siłą napędową dla cyfrowego świata – Raport IFPI Digital Music Report 2013. Wytwórnie muzyczne zainwestowały 4,5 mld dolarów w debiutantów Europejskie Targi Muzyczne, Co Jest Grane – relacja ZPAV na Europejskich Targach Muzycznych, Co Jest Grane Nowa odsłona portalu PRO-MUSIC – globalnego serwisu o muzyce digital. "Rozsupłać sieć" - konferencja ZPAV oraz IMiT w Bibliotece Narodowej w Warszawie Przedsiębiorco, nie zmawiaj się! Międzynarodowy Dzień Praw Autorskich Raport IFPI nt. muzyki cyfrowej (Digital Music Report 2012) 11 lat to najlepszy wiek dla podjęcia rozmowy z dzieckiem o nielegalnym wykorzystywaniu Internetu – badania Childnet International Bogdan Zdrojewski Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego gościem projektu „Bądź świadomy” PLÁCIDO DOMINGO PRZEWODNICZĄCYM IFPI Muzyka cyfrowa - Raport IFPI – informacja prasowa Przyszłość przemysłu muzycznego – rokowania muzyczne na rok 2015./źródło: www.themusicnetwork.com/ Nowa agencja PR QL CITY rozpoczyna współpracę ze ZPAV! POLSCY ARTYŚCI W POLSKICH RADIACH Najnowszy raport IFPI – Przemysł muzyczny w liczbach na rok 2010 Raport IFPI o inwestowaniu w muzykę. IFPI – najnowszy raport o muzyce Digital w świecie – streszczenie Przemysł muzyczny w liczbach - najnowsze dane

23.04.2012
Międzynarodowy Dzień Praw Autorskich

23 kwietnia Międzynarodowym Dniem Książki i Praw Autorskich. To coroczne święto, organizowane jest w celu promocji czytelnictwa oraz ochrony własności intelektualnej. Dlaczego tak ważna w dzisiejszych czasach jest ochrona własności intelektualnej?

Prawo autora w stosunku do stworzonego przez niego dzieła jest stosunkowo nowym prawem, a jego historia jest ściśle powiązana z rozwojem technologii. Mechaniczne możliwości powielania sprawiły, że dzieło zaczęło funkcjonować w oderwaniu od jego twórcy. Od momentu powstania druku (1450r.) twórcy borykali się z brakiem wpływu na to, jak ich dzieło jest wykorzystywane, ale dopiero XIX wiek przyniósł prawo chroniące autorów. W 1866 roku w Bernie, została podpisana konwencja berneńska, a w 1952r. konwencja genewska (uaktualnienie w 1971). Polska została stroną obu konwencji w 1919 roku. Prawo w obecnym kształcie zostało wprowadzone do Polski w 1994 r Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wprowadzenie uregulowań prawnych chroniących twórców było ważnym momentem w rozwoju kultury. Twórca i dzieło zostały ze sobą powiązane biznesowo, sukces dzieła zaczął przekładać się na sukces autora, a benefity wynikające z popularności dzieła mogły zasilać twórców i wpływać na dalszy rozwój kultury.

Współczesny rozwój technologii postawił jednak nowe wyzwania przed prawem autorskim. Możliwość powielenia praktycznie każdego dzieła, przez każdego użytkownika nowych technologii, w dowolnej ilości kopii, zmieniła rynek dystrybucji dóbr kulturalnych i zasadniczo wpłynęła na możliwości czerpania zysku twórców z ich dzieł.

Pierwszą ofiarą ograniczających się możliwości finansowych rynku padają artyści młodzi, lokalni i niszowi. Jak podaje w swoim raporcie IFPI piractwo internetowe w Hiszpanii (45% aktywnych internautów hiszpańskich ściąga nielegalne pliki przez Internet), które odbiło się na spadku obrotów firm muzycznych o 21%, uderzyło przede wszystkim w młodych, lokalnych artystów. Dzisiejszy rynek muzyczny Hiszpanii, to przede wszystkim sklepy sieciowe, prawie w ogóle zniknęła z rynku oferta z muzyką niszową czy alternatywną. W całej Europie znikają sklepy z muzyką niezależną. Duże sklepy, w obawie przed utratą swoich zysków mają na półkach praktycznie tylko kilka najlepiej notowanych tytułów. Produkty niszowe zniknęły z półek sklepowych stając się niedostępnymi dla przeciętnych odbiorców.

W Polsce ochroną praw twórców i producentów dzieł zajmuje się m.in. Związek Producentów Audio Video. W wyniku działalności związku, każdego miesiąca usuwanych jest kilkaset tysięcy nielegalnych materiałów z sieci. To jednak ciągle kropla w morzu potrzeb. Bez edukacji i budowania świadomości o szkodach jakie mogą zostać wyrządzone przez nielegalne ściąganie materiałów, sytuacja twórców i właścicieli praw nie ulegnie zmianie.

Ochrona własności intelektualnej to warunek rozwoju twórczości lokalnej, niezależnej i alternatywnej, to także istotny element rozwoju kultury, gospodarki oraz całego społeczeństwa, dlatego tak ważne jest zadbanie o przestrzeganie prawa autorskiego a także dostosowanie go do nowej technologicznie rzeczywistości.